در ترجمه واژه انگلیسی Landscaping به کلمه فارسی محوطه سازی می رسیم.این واژه در اصطلاح فارسی برای هر گونه محوطه سازی از جمله،محوطه سازی مجتمع مسکونی،ویلا،باغ ویلا،تالار ها،شهرک ها،مجتمع های توریستی (مانند شهرک نمک آبرود) و هر مکان دیگری که بتوان با کمک گیاهان،آبنما،آلاچیق،موزاییک و سنگ های رودخانه فضای سبز و دلنشینی ایجاد کرد به کار می رود.

در محوطه سازی می توان فضاها را به صورت های زیر تقسیم بندی نمود:

۱-محوطه سازی شهرک های گردشگری،مناطق توریستی

۲-محوطه سازی شهرک های مسکونی

۳-محوطه سازی پارک ها و فضای سبز با وسعت کمتر

۴-محوطه سازی ویلا ها و باغ های مجلل ،باغ تالار ها

۵-محوطه سازی ویلا های شخصی با متراژ کوچکتر

۶-محوطه سازی مجتمع های مسکونی

۷-محوطه سازی حیاط منازل

همان طور که مشخص است،موارد بالا از متراژ زیاد به کم مرتب شده است.حال به بررسی تک تک این موارد می پردازیم:

۱-لند اسکیپ یا همان محوطه سازی شهرک های گردشگری و مناطق توریستی

در این نوع شهرک ها و مناطق توریستی فضا بسیار گسترده می باشد و معمولا این نواحی از المان های جاذب توریست و گردشگر بهره می برند.به عنوان نمونه شهرک توریستی و تفریحی نمک آبرود چالوس در شمال کشور و منطقه توریستی کشتی یونانی جزیره زیبای کیش در جنوب کشور توسط شرکت ما محوطه سازی شده اند که به عنوان یک نمونه اجرا شده از آنها برای توضیح مطلب کمک می گیریم.

در این نوع محوطه سازی وجود کوه،جنگل،دریا جاذبه طبیعی را برای گردشگران ایجاد می کند،بنابراین در محوطه سازی این مناطق باید از مصالح و تجهیزاتی استفاده کرد بیشترین هماهنگی را با محیط اطراف خود داشته باشد.به عنوان مثال در شهرک زیبای نمک آبرود که در کنار کوه و جنگل استقرار یافته است باید ازموزاییک های واش بتن در پیاده روها با رنگ های مرتبط با طبیعت اطراف بهره جست.همچنین جانمایی آلاچیق ها،استفاده از جدول های مناسب برای جدول بندی خیابان ها و مسیر های عبور،استفاده از سنگ های رودخانه و قلوه سنگ های رنگی در مسیر عبور آب های طبیعی و آبنما ها جلوه خاصی برای مسافران و ساکنان این منطقه خواهد داشت.

۲-لند اسکیپ یا همان در شهرک های مسکونی

در شهرک های مسکونی هم با ایجاد پیاده رو های مناسب و سنگفرش کردن آنها به وسیله موزاییک های رنگی و زیبا،واش بتن،جدول بندی با جدول های طرح دار و رنگی،ایجاد مبلمان شهری مناسب،ساخت آلاچیق های کوچک و مرتبط به ساختار شهرک،استفاده از سنگ رودخانه به جای چمن و چمن مصنوعی محیطی زیبا و دلنشین ایجاد می شود.

۳-لند اسکیپ پارک ها و فضاهای سبز:

در این پارک ها که وسعت کمتری نسبت به مناطق توریستی و گردشگری دارند با توجه به نوع پوشش گیاهی پارک و منطقه ای که در آن قرار دارد می توان با ایجاد آبنما ها،موزاییک ها و واش بتن های چراغ دار،استفاده از قلوه سنگ و سنگ های رودخانه رنگی به جای چمن فضای طبیعی و زیبایی ایجاد کرد.

۴-لند اسکیپ ویلا ها،باغ های مجلل، باغ تالار ها

در محوطه سازی باغ تالار ها و ویلاهای مجلل از مصالح ساختمانی لوکس استفاده می شود.ایجاد رودخانه های خشک و رودخانه های جاری به کمک سنگ رودخانه درجه ۱،ساخت شومینه و باربیکیو،ساخت آلاچیق طرح چوب و چوبی،استفاده از موزاییک و واش بتن های چراغدار در مسیر پیاده روی،استفاده از سنگ های رودخانه در لابه لای فضای سبز،استفاده از دور درختی در باغ،ایجاد آبنما های زیبا،…. می تواند زیبایی محیط شما را چند برابر کند و خاطره ای همیشگی از زیبایی و آرامش برای شما بسازد.

۵-لند اسکیپ یا محوطه سازی  ویلا های شخصی با متراژ کوچکتر

هر چقدر فضای کوچکتری داشته باشیم باید سلیقه و طراحی بهتری به خرج دهیم.شما می توانید یک باغ ۲۰۰ متری را با طراحی زیبا و استفاده از مصالح مناسب تبدیل به فضایی کنید که حد اقل ۱۰۰۰ متر به چشم بیاید.

شما می توانید با ایجاد رودخانه خشک توسط سنگ رودخانه ای،حس وجود یک رودخانه طبیعی در باغ را به وجود آورید.با نور پردازی مناسب پیاده رو و مسیر عبور می توانید جلوه باغ و ویلای خود را در شب چند برابر کنید.

۶-لند اسکیپ یا همان محوطه سازی مجتمع های مسکونی

۷-لند اسکیپ یا همان محوطه سازی حیاط منازل

همانطور که در قبل گفته شد هر چه فضای شما کوچکتر باشد باید با دقت نظر بیشتری به محوطه سازی بپردازید.در فضاهای شهری و مجتمع های مسکونی با یک فضای زیبا می توانید جذابیت زیادی برای ساکنان و مهمانان به ارمغان بیاورید و به همین دلیل ارزش ملک شما بالا خواهد رفت.

استفاده از واش بتن و واش بتن چراغدار به جای موزاییک های معمولی جلوه ای صد چندان به محل سکونت شما خواد داد.استفاده از سنگ رودخانه ای به جای چمن،هزینه های نگهداری و آبیاری را برای ساکنان بیش از ۷۰ درصد کاهش خواهد داد.

با چند نکته ساده و کمی هزینه می توانید حیاط مجتمع خود را به یک فضای دلنشین و لوکس تبدیل نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *